Adres do korespondencji:

AIS@marinetraffic AIS@siitech AIS@2sandessjo

Aktualna pozycja
FRI
MMSI 261016890

O aktualizacjach strony fri.info.pl

Strona jachtowa

Powstała dla zachowania historii jachtu FRI i kultywowania tradycji morskich

  • Sezon 2011

    Ten sezon rozpoczęliśmy wcześnie, bo już w Wielki Piątek, wypływając z Risvaer po równo 6-ciu miesiącach cumowania...

  • Kalendarz 2011 FRI

    Serdeczne podziękowania dla Witolda, twórcy kalendarza, za poukładanie i wydrukowanie. Jest to kolejna publikacja po...

  • Sezon 2010

    Mimo, że FRI cumuje w klarze portowym przy pływającym pomoście na Risvaer (zdjęcie poniżej) i mimo, że mamy w planach...

  • O nawigowaniu na FRI

    Może fachowców zainteresuje, a niefachowców może zainspiruje.

  • Rozpoczęcie sezonu 2010

    Po dwóch tygodniach prac związanych z remontem pokładu, montażem elektroniki, wodowaniem i taklowaniem FRI...

  • Chcemy widzieć i chcemy być widoczni...

    Podjęliśmy decyzję o wyposażeniu FRI w system automatycznej identyfikacji AIS typu B, nieobowiązkowy dla małych...

  • Podsumowanie sezonu 2009

    W sezonie 2009 FRI była domem dla 22 osób. Załogi tworzyli armatorzy i członkowie ich rodzin - 8 osób oraz znajomi...

  • Dla zainteresowanych mechaników

    Silnik na FRI to jednostka wysokoprężna, 4-cylindrowa, typ KUBOTA V 800-B, o mocy 21 KM, w wersji zmarynizowanej...

  • FRI w zatoce Hano

    W zamierzeniach mieliśmy odwiedzić Zatokę Hano i Zatokę Gdańską, z przystankiem na Utklippan. Tuż przed wyjazdem...

  • Jeszcze raz Bornholm

    Tym razem pogoda dopisała. Dawno nie pływałam jako dowódca (ostatnio jakoś tak się składało, że ta funkcja...

  • Awaria watersztagu

    Podczas żeglugi z Olandii, z portu Boda na Gotlandię, 5 lipca o h2009, na pozycji N57°10,88` i E17°28,01`, w momencie...

  • FRI na Gotlandii 2009 - I i II etap

    W tym roku zaplanowaliśmy dopłynąć na wyspę Gotska Sandon (25 Mm na północ od wyspy Gotlandia) oraz odwiedzić...

  • Archiwalne rysunki "spidsgatterów"

    Otrzymaliśmy od poprzedniego właściciela FRI, kolejne światłokopie rysunków projektowych G.Berga.

  • Tradycyjny szpicgat a dzielność morska

    Szpicgat to rodzaj rufy o budowie zbliżonej do konstrukcji dzioba. Tak jak poszycie obu burt łodzi zbiega się z przodu...

  • Duńskie szpicgaty

    Historia jachtów duńskich klas „Spidsgatter” sięga roku 1927, kiedy to powstał pierwszy S45 D1 „Bjorn” projektu...

  • Projekt Berg-ketch 42m2

    Poprzedni właściciel FRI, podarował nam stare, w opłakanym stanie odbitki - światłokopie, jeszcze sprzed ery ksero.

  • O innych noszących nazwę FRI

    Słowo fri w językach szwedzkim i norweskim oznacza wolny. W języku duńskim swobodny, a czasami w kontekście jest...

  • Postawienie bandery

    29 maja 2009r. o h 1717 na FRI została postawiona po raz pierwszy bandera Rzeczpospolitej Polskiej.

  • Przejęcie i pierwsze pływania

    ...nastąpiło w dniu 13 września 2008r. o h 1717, w porcie Nekso, poprzez symboliczne położenie na deku...

  • Dane techniczne

    Port macierzysty: Gdynia (poprzednio Helsingor, Nexo), Numer rejestracyjny: POL 8745, Rok budowy: 1984/87

  • o FRI

    Jacht FRI został zbudowany w roku 1984, w stoczni w Horsens (Dania), przez Gunnara Sorensena. Zwodowany...

  • O FRI w „Szkwale”

    W periodyku „Szkwał” nr 3 (29) 2011, Wydawca: Wrocławski Okręgowy Związek Żeglarski [ szkwal@wrozz.wroclaw.pl ]...

  • O wyspie Soroya

    Na wyspie Soroya byliśmy w 4-ch miejscach; w 3-ch portach, w Hasvik i Sorvaer na zachodnim końcu (wrzesień`10)...

  • Początek sezonu żeglarskiego za norweskim...

    Od poprzedniej wiosny nurtowało mnie zagadnienie; od kiedy można sensownie rozpocząć sezon żeglarski, tu w północnej...

  • Poczta butelkowa - ciąg dalszy

    28 stycznia 2012 popłynęliśmy na południowy skraj naszej Borteroya, w okolice bua naszych norweskich znajomych...

  • Polowanie orłów na norkę amerykańską

    Tych czytelników, których rażą kiepskie jakościowo zdjęcia (nieostre, źle skadrowane, niewyraźne, o dziwnych barwach...

  • Wrak krążownika „Murmańsk”

    Poprzedniej jesieni, w 2010 roku, w trakcie podążania na Nordkapp, zboczyliśmy z zasadniczego kursu i popłynęliśmy...

  • Norweskie nazewnictwo sztormów i orkanów

    Od 1995 Norweski Instytut Meteorologii nadaje nazwy ekstremalnie silnym sztormom oraz orkanom. Nazwy są wybierane...

  • Twory wyżowo – niżowe

    Nieustanne obserwowanie pogody i codzienne, czasami kilkukrotne, sprawdzanie internetowych prognoz, umożliwia...

  • Poczta butelkowa w XXI wieku

    Ilu z nas, będąc nad brzegiem morza, zwłaszcza na wyspie (!), rozważało napisanie listu, zabutelkowanie i powierzenie...

  • Długotrwała obserwacja pogodowa na Lofotach

    Robiąc coroczny spis treści zamieszczonych aktualizacji, zauważyłem, że wiodącym tematem opisywanym w okresach...

  • Orkany Cato i Dagmar

    Po trzech grudniowych tygodniach, spokojnych wiatrowo, bez opadu i z przymrozkiem, same Święta mięliśmy sztormowe...

  • Ponownie nieudane zaćmienie Księżyca

    W 2010 roku podczas ostatniej pełni, która zbiegła się równocześnie z najkrótszym dniem w roku...

  • Zapadanie nocy polarnej

    Od końca 2-giej dekady listopada do 7-go grudnia, kolejne miejsca, które odwiedziliśmy w tym roku...

  • Rekordowo wysokie poziomy pływu...

    Portem odniesienia do określania wielkości poziomu wody na Risvaer jest Kabelvag, jako port zasadniczy w tabelach pływów...

  • Orkan Berit

    >> Latarnia morska na Galgeholmen uległa „Berit” <<. (Galgeholmen jest na wyspie Skrova)...

  • Fotografowanie na Risvaer

    Amatorskie fotografowanie jest „od zawsze” naszą codziennością podczas żeglowania. Dokumentowanie miejsc pobytu...

  • Pardwy

    To tutejsze mistrzynie kamuflażu. Norwegowie polują na nie z upodobaniem i bardzo chwalą smak mięsa...

  • O powstawaniu niżów nad północną Skandynawią...

    Wrzesień na Lofotach był deszczowy, natomiast październik był ulewny. Wielkość opadu mierzyłem sporadycznie...

  • Awaria dokuczliwa i honorowa - urwana flaglinka

    Podczas ostatniego sztormu, w połowie października, uleciała nam z bezanmasztu bandera wraz z flaglinką, która...

  • Październik na Risvaer - część II

    W pierwszej części wspomniałem, że nasz pracowity aparat fotograficzny, cyfrowa hybryda renomowanej firmy, nagle odmówiła...

  • Październik na Risvaer

    W piątek 30-tego września późnym wieczorem zawinęliśmy na Risvaer. W planach mieliśmy tylko przeczekać pierwszy tydzień...

  • Jesienne Lofoty

    Tegoroczną jesień w wyniku wydłużenia wyprawy o rok, postanowiliśmy spędzić na całkowicie niespiesznej żegludze po Lofotach...

  • Pożar na M/S Nordlys

    15 września ze smutkiem czytaliśmy o pożarze m/s Nordlys, który wybuchł w jego maszynowni na redzie Alesund podczas podejścia...

  • Nieobiektywnie o nautycznych aspektach...

    Z moich obserwacji pogodowych, po rocznym pobycie na wybrzeżu Norwegii powyżej Trondheim, mogę napisać, że kierunki wiatrów...

  • Północny Finnmark – uzupełnienie i podsumowanie

    Po przekroczeniu 70°N za Tromso, zaczyna się region Finnmark. Dalsza żegluga na wschód zasadniczo odbywa się...

  • "Półwysep" Mageroya

    Geograficznie Mageroya jest wyspą, ale utraciła charakter wyspy w momencie połączenia jej ze stałym lądem potężnym tunelem...

  • Półwysep Nordkin

    To na nim jest najbardziej wysunięty na północ przylądek stałego lądu Europy – Kinarodden...

  • Dobrze i ciekawie jest umieć patrzeć

    … wiedzieć gdzie popatrzeć, kiedy podglądnąć i rozumieć to, co się widzi.

  • Półwysep Varanger

    To zasadnicza część wschodniego Finnmark czyli najodleglejszego na północ i wschód regionu Norwegii...

  • _ _ . _

    „Q” to sygnał dźwiękowy, tradycyjnie nadawany przez statki Hurtigruten [Szybkajazda] w trakcie wchodzenia do portu...

  • Zaćmienie Słońca na Północy, prawie o północy

    1-szego czerwca o h ~2330 wg. czasu UTC+2 (letni czas w Norwegii, identyczny jak w Polsce), była kulminacja...

  • Spotkania i rozstania w Skarsvag

    Po planowym spotkaniu w Havoysund z naszym podróżnikiem Michałem, dalej wspólnie pożeglowaliśmy do Gjesvaer...

  • O majowym pochodzie w Akkarfjord

    Po krótkim pobycie w Hammerfest w celu uzupełnienia paliwa, wody oraz dla prania i pierwszej możliwej kąpieli po tygodniu żeglowania...

  • Do zobaczenia Risvaer!

    Nasz pobyt na archipelagu Risvaer trwał dokładnie ½ roku, z dwutygodniową przerwą w styczniu. Oj, warto BYŁO tu zimować.

  • Jak zostałem wędkarzem na FRI

    Od dawna marzyłem o wyprawie do Norwegii. Nasłuchałem się i naczytałem o urodzie głębokich fiordów i strzelistych gór, krystalicznie...

  • O planowanym spotkaniu rodzinnym

    Plan sezonu 2011 jest w 2/3 opracowany. W Wielki Piątek wypływamy i opuszczamy, po zimowaniu, sympatyczne i gościnne Risvaer.

  • Bliskie spotkania

    W trakcie 9 miesięcy naszej wyprawy, w Norwegii, spotkaliśmy i czasami fotografowaliśmy wiele interesujących zwierząt.

  • O spiętrzeniu sztormowym i wiatrowych...

    8 i 9 marca obserwowaliśmy efekt znacznego spiętrzenia wód w wyniku długotrwałego działania wiatru...

  • Zimą na Risvær

    Styczeń 2011 na Risvaer, to niewidoczne dla nas zaćmienie Słońca (4 stycznia), gdyż do 6-tego trwała...

  • FRI w norweskich kamerach internetowych

    Żeglując po portach i przystaniach Norwegii sprawdzamy w internecie obecność kamer w pobliżu naszych cumowań.

  • Hurtigruteny w naszych zdjęciach

    Z Norwegią i to zwłaszcza tą moją ulubioną – Północną, ściśle wiąże się i kojarzy norweska kompania żeglugowa Hurtigruten...

  • Rysunki naskalne – muzeum Alta

    Podczas naszych wypraw nie odwiedzamy wielu muzeów, a jeśli już - zwykle są to muzea związane w jakiś sposób z morzem.

  • Etap 3 – czyli nasz rejs z Bergen do Trondheim

    Na początek trochę podsumowania dla tych, którzy i tak nie dotrwają do końca. Trzeci etap rejsu ze Świnoujścia do...

  • Pływanie sylwestrowo – noworoczne

    Po równo dziesięciu tygodniach postoju przy pomoście na Risvaer, FRI opuściła na krótko swoje zimowe cumowisko...

  • Mælstrom

    Na skraju Lofotów, tam, gdzie zwarty łańcuch wyrastających z morza gór o poszarpanych turniach, zmienia się...

  • Księżyc nad Risvær

    Po październikowej pełni nad Oksfjorden (h1724). Listopadowa pełnia. Jest tuż po h 17-tej.

  • Wspomnienie słońca

    Październikowe Słońce w południe. Już nisko, ale jak niebywale wysoko! Jeszcze długo poczekamy na taki widok.

  • W sąsiedztwie rodzin orłów

    27 listopada. Po kilku dniach obfitych opadów, znów pojawiło się Słońce wraz z mrozem. Podejrzewaliśmy, że może to...

  • Noc polarna na Risvær

    Risvaer leży 50Mm powyżej granicy występowania nocy polarnej. Teoretycznie noc polarna trwa od 7 grudnia do 5...

  • O sąsiedztwie rodziny orłów i stada czapli

    1 dzień listopada, nadciąga zapowiadany od trzech dni sztorm. Wiatr stężał do 7-8°B. Rano mieliśmy możliwość poznać...

  • O życiu na Risvær

    Minął miesiąc pobytu na Risvaer. I zostało już TYLKO 5 miesięcy… Już mogę stwierdzić, że zimowanie na Lofotach...

  • Trollfjord i Rorhopvatnet

    Trollfjord, to chyba najpopularniejsze miejsce turystycznie na Lofotach, głównie za sprawą regularnie, zgodnie...

  • O portach, przystaniach i cumowiskach...

    Osobiście cumowałem w ponad 80-ciu miejscach w Norwegii, głównie poza kręgiem polarnym – od Trondheim do North Cap.

  • O lodowcach ale nie na wyciągnięcie dłoni

    Tak było przy Svartisen... W Finnmark, mimo że region jest zdecydowanie bardziej na północ, nie ma jęzorów lodowców tak blisko...

  • Kociołki - Indre Pollen i Bustadhamn

    W obu tych miejscach byliśmy dwukrotnie. W drodze na N i powrotnej na S. Jesteśmy zauroczeni tymi miejscami. Wyszukaliśmy je dzięki...

  • Risvær

    Archipelag niskich wysp położony na granicy Lofotów i wysp Vesteralen, leżący za kręgiem polarnym [68°16`N, 15°07`E]...

  • Tramwaj to pojazd szynowy nie poruszający...

    Po pięciu miesiącach w wodzie i to głównie w „żyznym” Morzu Norweskim, FRI porosła kilkucentymetrową brodą.

  • O naszym obecnym domu

    Zdjęcia wnętrza FRI są w Albumie 2008. Poniżej prezentujemy fotki pokazujące udomowienie wnętrza – wszystkie zdjęcia...

  • Przylądek Knivskjelodden - najdalej na N...

    Kontynentalnej, gdyż nie wolno zapominać o Svalbardzie i Wyspie Niedźwiedziej. One też są Europą i leżą dużo dalej na północ.

  • Pod lodowcem Svartisen

    W ostatnim tygodniu rejsu, po przekroczeniu kręgu polarnego wpłynęliśmy do fiordu Holandsfjord, do którego zsuwa się...

  • Żegluga wśród wysp z okolicy kręgu polarnego

    W okolicy kręgu polarnego są wyspy o dziwnych i charakterystycznych kształtach: Lovund, Sanna (w archipelagu Traena)...

  • Pod Torghatten

    Torghatten to góra z dziurą. Nie jedyna taka góra w Norwegii, ale najsłynniejsza „przestrzelona”. Zdjęcie wyjaśniające...

  • Petterbua

    Gjaeslingen jest jedną z kilku wsi w rejonie Vikna, na wybrzeżu północnej Norwegii, w archipelagu obejmującym około 80...

  • Sor-Gjaeslingan

    Archipelag małych i niskich wysp na południe od Rorvik. Autentyczny obraz portu - wioski rybackiej, jakby z przed 100 lat.

  • Jeśli WSZYSTKO się zgadza i pasuje to...

    Pomyłkowy wybór ślepego, kończącego się osuchem, przejścia między wyspami, przy opadającej wodzie, +2h po HW...

  • Początek, to Norwegia ponura, rozczarowująca

    Ponure, rozkopane i rozgrzebane przez budowy Trondheim przywitało nas intensywnym deszczem już podczas lądowania...

  • Podsumowanie rejsu z Trondheim do Bodo

    425 Mm, w 123 h pływania i odwiedzenie 22 portów, porcików i przystani. Część z nich była rodzaju „raz i wystarczy”...

  • Z Bałtyku za krąg polarny

    Upływ czasu wraz z intensywnością życia, gdy żeglowanie jest „ponad wszystko” powoduje, że spisywanie, redagowanie...

  • Wyprawa do Norwegii – wstępne założenia

    Pomysł na wyprawę do Norwegii zaczął krystalizować się z końcem lata w 2009r. Założeniem zasadniczym tej wyprawy...

  • Plan rejsów 2010

    Norwegia, kraj twardych ludzi (4,8 mln), dawnych wikingów, rybaków i rolników, położony na skraju wysokiego i skalistego...

  • Kontynuacja tej kategorii tematycznej jest na fyr.blox.pl, na blogu pt. „MORSKOŚCI!” – zapraszam.

  • Zaczęło się od utracenia bukszprytu

    A dalej było już „planowo”. I znów mamy smutny widok żaglowca z połamanymi masztami.

  • Nie ma już Concordii

    18-tego lutego w drodze z Racife w Brazylii do Montevideo w Urugwaju, u wybrzeży Brazylii, zatonęła barkentyna...

  • Królewski Jacht Dannebrog

    W drodze na prom do Sassnitz, w Ronne, „bladym świtem”, zauważyliśmy obiekt wyjątkowy, zasługujący na dołączenie...

  • Gdańsk odbudowuje s/y G. Zaruskiego

    W listopadzie 2008r. miasto Gdańsk stało się właścicielem s/y Generał Zaruski, drewnianego kecza gaflowego, o...

  • O funduszu wsparcia w Danii

    Fundacja Skibsbevaringsfonden została założona 1 maja 1986r, w celu zachowania i odtwarzania typowych duńskich...

  • Bornholmskie "perełki"

    Odwiedzając porty Bornholmu można spotkać bazujące tu ciekawe i wiekowe jednostki żaglowe. Kilka z nich udało się...

  • Jak powstaje SVANEN - kolejne uzupełnienie

    Na przełomie kwietnia i maja, mieliśmy możliwość odwiedzić halę w której budowany jest SVANEN i zobaczyć jak powstają...

  • Bark SVANEN

    Bark SVANEN (Łabędź) zaprojektowany przez Nielsa H.Avenstrupa, został zbudowany w stoczni w Svaneke należącej...

  • Kontynuacja tej kategorii tematycznej jest na fyr.blox.pl, na blogu pt. „MORSKOŚCI!” – zapraszam.

  • Zwykła czy dobra praktyka morska?

    Poprzednio, 6 lata temu, napisałem tekst „Zwykła praktyka morska”, w którym starałem się opisać zależność – relację: zdrowy rozsądek > ...

  • Jedno białe

    Wracam do tematu MPZZM po odświeżającej lekturze przypisów międzynarodowego prawa drogi morskiej. Częstym i typowym...

  • Odświeżająca lektura MPZZM

    Za sprawą podręcznika „MPZZM poradnik dla żeglarzy i motorowodniaków” autorstwa Bogdana Sobiło, przysiadłem fałdów, po raz...

  • Samowystarczalność wyprawowa

    Kiedyś rozumiana i traktowana jako cecha naturalna oraz konieczna do ewentualnego sukcesu wyprawy. Obecnie, w dobie GPS...

  • STYL - PROFESJONALIZM - ODWAGA

    Jeśli w żeglarstwie morskim ktoś planuje lub realizuje COŚ z myślą o przyszłej nominacji do którejś z prestiżowych nagród żeglarskich...

  • Kuguar: The End

    Przypomnę: Kuguar zatonął 16.02.2015, został wydobyty ze Świny 11.03.2015, a 26.03.2015 jego stan w trakcie złomowania (!)...

  • Manewrów ostatniej chwili się nie ocenia!

    Zderzenie holownika Kuguar (24m) ze statkiem Transforza (100m) i w konsekwencji tego zatonięcie mniejszej jednostki, przedstawiałem...

  • Kuguar bez AIS

    W Świnoujściu zatonął holownik Kuguar należący do Zakładu Usług Żeglugowych w Szczecinie. Według pierwszych dostępnych...

  • Pokolenie kapitanów "schettino"

    Po trzech latach od wypadku morskiego włoskiego MS Costa Concordia (szczegóły katastrofy zebrane na gorąco z różnych źródeł są w...

  • Działanie po wypadku morskim s/y Polonus

    Postępowanie Załogi po wypadku morskim s/y Polonus było zdecydowanie właściwe i stosowniejsze od działania tuż przed wypadkiem.

  • Przezorność w żeglarstwie - ta nieoczywista

    W tym wpisie głównie piję do przezorności dowodzącego. Ale nie chodzi mi o tą przezorność ogólnie znaną...

  • Możliwe przyczyny wypadku s/y Polonus

    [kontynuacja „Po wypadku morskim s/y Polonus”]

  • Po wypadku morskim s/y Polonus

    Po pierwsze: nie było BEZPIECZNIE. Po drugie: nie wiadomo, czy było MIŁO. Po trzecie nie ma gdzie PATRZeć, bo PKT 1.

  • Ciąg dalszy fatum - Costa Concordia

    18 lutego 2010r zatonęła kanadyjska SV Concordia. Bez ofiar. 14 stycznia 2012r zatonęła włoska Costa Concordia z ...

  • Brawo Gutek ! Gratulacje !

    Zakończenie VELUX5OCEANS 28 maja 2011, to historyczny moment i wynik dla polskiego, oceanicznego żeglarstwa wyczynowego...

  • Anatomia fali - kinematyka

    Przychodzą z wiatrem. Drobne zmarszczki rozbijają lustro wody. Początkowo nieodczuwalne dla łodzi, niezdolne nią poruszyć...

  • www.kulinski.navsim.pl

    Po krótkiej przerwie Subiektywny Serwis Informacyjny jest ponownie w sieci. Sympatyków SSI informuję o zmianie adresu...

  • Trzymamy kciuki za Gutka!!!

    Trwają regaty VELUX5OCEANS. Czy obserwujecie poczynania Zbigniewa Gutkowskiego w regatach samotników dookoła świata?

  • Serwisy internetowe zobrazowujące AIS

    Przedstawione serwisy charakteryzują się różną „czułością”, różnymi zasięgami, różną szybkością działania, różną grafiką...

  • Statki...

    Kolejna partia zdjęć wyszukanych w galerii MarineTraffic.com. Małe statki w trudnych chwilach...

  • O wyliczaniu HW i LW pływu...

    W rozpatrywanym przykładzie dla portu Kabelvag na Lofotach (2Mm od Svolvaer), będącego jednym z 23...

  • Skąd się biorą pływy...?

    Przedstawię tu dość ścisłe, mające oparcie w fizyce, uzasadnienie powstawania pływów oraz ich częstości.

  • ...przebudowa mroźnego wyżu w zimowy sztorm

    KOMENTARZ SYNOPTYKA z dnia 26 stycznia 2010 r.: Nad Europą trwa proces przebudowy pola barycznego...

  • Statki, jachty i sztormy

    Poniżej kilka zdjęć wyszukanych w Internecie, głównie z galerii MarineTraffic.com.

  • Kontenery w morzu

    Zdjęcie pokazuje jeden z większych kontenerowców "Maersk Taikung" podczas przejście przez Kanał Sueski.

  • Pierwszy dzień zimy a koło podbiegunowe

    Koło podbiegunowe to obszar wewnątrz równoleżnika ziemskiego o szerokości geograficznej 66°33'39"N...

  • Nudna kontynuacja o obserwowaniu ... pogody

    Temat sztormów jesiennych w rejonie Bałtyku Południowego wydawał mi się już zakończony i nie planowałem...

  • Jeszcze o jesiennych sztormach

    Tym razem, w dniach 18-19 listopada 2009, Bałtyk Południowy i Polska były w zasięgu klasycznego, bardzo szybko...

  • Czy to już zima, czy tylko jesienna szaruga?

    Dlaczego zima przyszła już w październiku? W dniach 12-15 października, Polska wraz z Bałtykiem była pod wpływem...

  • Pierwszy jesienny sztorm na Bałtyku

    W centrum rozległej depresji nadciągającej z zachodu, z nad Morza Północnego, ciśnienie atmosferyczne osiągnie bardzo...

  • Gamlahamn na wyspie Faro...

    …to wytwór erozji skał na zachodnim brzegu Faro, na S od portu Lauterhamn. Pozycja skały: N 57°56,64`, E 19°05,30`

  • Wyspy Stora Karlso i Lilla Karlso

    Są to satelitarne wyspy na zachodnim wybrzeżu Gotlandii. Pierwszy raz ujrzałem je w 1980r. w powrotnej części rejsu...

  • SAJ

    "Stowarzyszenie Armatorów Jachtowych w obronie ludzi wolnych i odpowiedzialnych"

  • Dla tych co na... Bornholm

    Ukazał się jako kolejne wydanie, całkowicie od nowa zredagowany przewodnik dla żeglarzy po wodach Bornholmu...

  • Co nam... umożliwia Google Earth?

    Od kilku tygodni są udostępnione w Google Earth zdjęcia o wysokiej rozdzielczości wybrzeży i wysp środkowego...

  • Morskie proporcje

    Zbiornikowiec IRAN SANANDAJ o długości całkowitej 274m, szerokości 48m i holownik ARGO, długość całkowita 36m...

  • Zwykła praktyka morska

    Zwykła, rozumiana jako DOBRA, pozbawiona złych nawyków praktyka zachowania się na morzu. Jest jedną z wielu...

  • Biegun - osobliwy punkt geograficzno-...

    W dwóch punktach na powierzchni Ziemi, opisanych współrzędnymi: 90°N i (-)90°S trudno jest sensownie mówić o...

  • Czas i różne jego określenia

    Co rusz napotykamy pojęcia: czas uniwersalny, czas strefowy, czas lokalny, miejscowy, urzędowy, czas słoneczny i...

  • Mila morska jako najbardziej naturalna...

    Bo czymże jest kilometr – wielokrotność metra, który był jakimś platynoirydowym wzorcem w Sevres, a obecnie jest...

  • Trójmiejskie i zachodniopomorskie...

    Co wyróżnia tramwaj od innych środków komunikacji takich jak: samochód, autobus, trolejbus, pociąg, statek, prom...

  • Od etykiety flagowej... do flagi Grenlandii

    Noszenie bandery, czyli morskiej flagi państwowej, na wodach terytorialnych jest prawnym obowiązkiem, natomiast na...

  • Tradycje poczty statkowej - w XXI wieku

    W roku 1897 użyto po raz pierwszy określenia Paquebot pisanego odręcznie, do oznaczania listów nadanych z pokładów...

  • Kontynuacja tej kategorii tematycznej jest na fyr.blox.pl, na blogu pt. „MORSKOŚCI!” – zapraszam.

  • Czy o taką masowość żeglarstwa chodziło?

    Nic mnie tak nie irytuje we współczesnym żeglarstwie przyjemnościowym jak jego masowość. Jak sobie przypomnę, że kiedyś tam, sam...

  • Pani Minister, jak żeglować?

    To trawestacja zapytania paprykarza „Panie Premierze, jak żyć?”. Przypomnę, chodzi o hodowcę papryki, nie o paskudny paprykarz...

  • Konsultacje publiczne

    W dniu 12 maja 2015r. wysłaliśmy do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju wiadomość mailową wraz z dwoma pismami – ...

  • Konkurs na logo polityki morskiej

    Przeczytałem też w sieci: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ogłasza konkurs, którego celem jest zaprojektowanie logo...

  • Żeglarstwo wczasowe i taksówkarstwo

    W XXI wieku, trwale i rozrastając się, zaistniała w polskich realiach najpopularniejsza obecnie forma żeglarstwa morskiego...

  • Zaćmienie Słońca 20 marca 2015r.

    Tuż przed wiosenne, częściowe zaćmienie Słońca w Polsce, było bardzo udane obserwacyjnie – w całym kraju było bezchmurnie.

  • Nie boso i nie w ostrogach

    Czy żeglarstwo jest dla bosych? Bo dla ubogich jest! Proszę nie mylić, nie pytam o jachting! :-) Wracając do nieobutych, moja...

  • Florence Arthaud

    9 marca 2015 r. ginie w katastrofie lotniczej, w zderzeniu dwóch helikopterów tuż po starcie. 10 ofiar. Miała 57 lat i była żeglarką.

  • Awaria silnika to nie trwoga

    Awaria mechanicznego układu napędowego jednostki żaglowej, w mniemaniu współczesnego pokolenia aktywnych żeglarzy...

  • Armator na pokładzie

    Współczesne żeglowanie co raz częściej tworzy sytuacje, w których właściciel (armator) jednostki uczestniczy w rejsie, którego...

  • Zwierzęta poza pokładem

    Dziwny tytuł? W celu wprowadzenia, wyjaśniam dlaczego odstąpiłem od tytułu: Zwierzęta na pokładzie. Obecnie świat...

  • Brudne gary w żeglarstwie – część 2

    Wiedziałem pisząc o brudnych garach w jachtingu, że nie wyczerpię tematu do dna. Że też mi się oberwie od purystów...

  • Brudne gary w jachtingu

    Dawno temu, gdy zostałem zaokrętowany do ośmioosobowej załogi na rejs pełnomorski (mój pierwszy), jako II of.

  • Znamiona żeglarstwa

    Wrocławski AZS po raz kolejny pokazuje, że do uprawiania żeglarstwa nie trzeba być właścicielem jachtu, wystarczy mieć pasję...

  • Gunnar Berg

    Właściciel domu, w którym gościmy podczas zimowania na Risvaer, posiada spory księgozbiór (kilkadziesiąt pozycji), dotyczący...

  • Szybkiego powrotu do zdrowia Robert

    Też cierpliwie i wytrwale czekamy na pojawienie się sygnatury KUB na listach startowych F1 i w tabelach rajdów.

  • EKOżeglarstwo?

    Zimując z dala od rodzimego miejsca, na bieżąco śledzę różne portale i strony internetowe w Polsce, oczywiście ze...

  • Latamy Norwegian - mało żeglarskie

    Tak jak w artykule „Wyprawa do Norwegii – wstępne założenia” stwierdziłem: oj nalatamy się tymi liniami, to już mogę...

  • Skrajnie subiektywnie i wybitnie zgryźliwie

    W trakcie pełnych dwóch sezonów żeglowania, przez pokład FRI przewinęła się spora grupa żeglarzy - znajomych.

  • Navigare necesse est, vivere non est necesse

    Ta maksyma, znana mi od kilkudziesięciu lat z lektury marynistyki, a od początku odczuwana przeze mnie z całą jej mocą...

  • AIS i ... kobieta (blondynka?)

    Cóż może być przyjemniejszego dla żony, niż świadomość, że będzie mogła bezkarnie śledzić każdy krok swojego męża?

  • Minął rok istnienia strony jachtowej FRI

    Od 13 marca 2009, od momentu powstania, średnio raz w miesiącu ukazuje się kolejna aktualizacja. W pierwszym roku...

  • O śledzeniu i… podglądaniu, czyli o AIS

    System Automatycznej Identyfikacji w skrócie AIS (Automatic Identification System), a zwłaszcza jego udostępnione...

  • Rehabilitacja przez żeglarstwo

    Pewnego pięknego dnia (ze szczególnym naciskiem na piękno) zadzwonił Wacek, komunikując, że zabiera mnie na...

  • Podsumowanie niepełnego roku

    Powstanie, uruchomienie i zaistnienie strony nastąpiło w marcu ubiegłego roku. W pierwszej jej odsłonie, między innymi...

  • O oglądalności fri.info.pl

    1000-ne zalogowanie było 29 lipca 2009 – o tym jest w „Tysięczne odwiedziny - tym razem nie marynistycznie..”

  • Rozwiązanie konkursu i nowa zagadka

    Niestety, koszulki nie „zobowiązały” SJP (!) i mimo znacznego upływu czasu, nie ma prawidłowej odpowiedzi na konkurs...

  • Piękna grafika Romana Kwiat Kwiatkowskiego

    Widok na basen małych łodzi rybackich, cumujący kecz Mester i kościół w Ronne.

  • Kobieta w tańcu, koń w galopie i fr..... pod żaglami

    Honoriusz Balzac ponad 160 lat temu zmienił powiedzenie pochodzące z Kastylii w ostatniej, trzeciej jego części...

  • Znamiona jachtingu

    MAŁE POSZANOWANIE JACHTU. Wywodzące się nie tyle z niskiego poziomu wyszkolenia żeglarskiego, co z naturalnego...

  • Tysięczne odwiedziny - ..."konkursowo"

    29 lipca 2009, po 4,5 miesiącach (137 dni) od uruchomienia, po raz tysięczny została wybrana strona fri.info.pl

  • O dylematach. Też ortografii: "rz" czy "ż"?

    Człowiek i mo(rz v ż)e! Zawsze można na morze. Morze zafascynować może. To co? Może w morze?

  • Głównie dla tych co z USP - czyli ciąg...

    Minęło prawie 6 lat od zredagowania moich przemyśleń w artykule „ŻYCIE Z PASJĄ”. Sporo się zmieniło od tego czasu.

  • Bornholm, Nexo a... literatura

    „Na północnym wybrzeżu Bornholmu ciągle jeszcze nie ma tak naprawdę wielu turystów, którzy by w ciągu lata...

  • Sejlklub Nexo

    Dzięki sympatii i rekomendacji Palle, jesteśmy członkami Nexo Sejlklub, a FRI ma zapewnione stałe miejsce przy kei...

  • Palle Hansen

    Poprzednim właścicielem FRI był Palle Hansen, poprzednio mieszkający w Helsingor, a obecnie w Nekso na Bornholmie.