Kontenery w morzu

Zdjęcie pokazuje jeden z większych kontenerowców "Maersk Taikung" podczas przejście przez Kanał Sueski. Ten „morski wielbłąd” zainicjował swoim pierwszym wpłynięciem do Gdańska, 4-tego stycznia 2010, stałe - cotygodniowe, połączenie z Dalekiego Wschodu do Europy, w której Gdańsk ma szansę stać się bałtyckim hubem. Co to znaczy i więcej szczegółów na temat tego szczególnego zawinięcia do polskiego portu, jest w artykule: http://www.madeinpomorskie.pl/article/27971_Maersk_Taikung_wyruszyl_z_Szanghaju.htm oraz http://www.tvn24.pl/2296236,0,0,1,1,oceaniczny-kolos-wplywa-do-gdanska,wideo.html

Maersk Taikung

http://www.flickr.com/photos/ships-worldwide/3252980648/

Charakterystyka pojemnikowca Maersk Taikung:

  • typ statku: pojemnikowiec komorowy post-panamax
  • rok budowy: 2007
  • stocznia: Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co Ltd - Geoje Yard, Korea Południowa
  • koszt budowy: 108 000 000 USD
  • bandera: Singapur
  • operator: Maersk Line, Dania
  • długość całkowita: 332,00 m
  • szerokość maksymalna: 43,30 m
  • wysokość boczna: 24,50 m
  • zanurzenie: 14.50 m
  • liczba ładowni: 9
  • ładowność kontenerów: 8086 TEU
  • - w tym: w ładowniach: 3670 TEU
  • - na pokładzie: 4416 TEU, z czego 700 chłodzonych
  • silnik napędu głównego: dwusuwowy, 12-cylindrowy (w układzie rzędowym), o średnicy / skoku tłoka 960 / 2500 mm,
  • moc napędu głównego: 68 640 kW (93 323 KM) przy 102 obr./min.
  • zespoły prądotwórcze (agregaty): 4 x 3000kW (6600V/60Hz)
  • prędkość na próbach: 25,3 węzła
  • prędkość eksploatacyjna: 24,8 węzła

Natomiast na stronie http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/5,35612,7417817,Gigantyczny_kontenerowiec_Maersk_Taikung_w_Gdansku.html są zamieszczone zdjęcia, między innymi pokazujące typowe upakowanie kontenerowca w żegludze oceanicznej i wyjaśniające, dlaczego na oceanach zdarzają się często wypadki zderzeń jachtów ze zgubionymi, dryfującymi, na wpół zatopionymi kontenerami, w wyniku których następuje utrata lub bardzo poważne uszkodzenie małych jednostek.

UZUPEŁNIENIE: tym razem nie na oceanie, a na Bałtyku:
http://www.portalmorski.pl/Finski-statek-zgubil-na-Baltyku-kontener-z-truciznamia14881
http://www.portalmorski.pl/Statek-zgubil-na-Baltyku-ladunek-z-truciznaa14887

ws