O portach, przystaniach i cumowiskach w północnej Norwegii

Osobiście cumowałem w ponad 80-ciu miejscach w Norwegii, głównie poza kręgiem polarnym – od Trondheim do North Cap. Nie szukajcie i nie oczekujcie tutaj opisów portów Trondheim, Bodo, Tromso, Harstad (zwłaszcza), Svolvaer, Hammerfest i Alta (nawet). Wszystkie te metropolie Północy, czasami zwane Paryżami, Wenecjami Północy i chlubiące się: rysunkami naskalnymi z przed 6000 lat, rodowodem Wikingów, źródłem wypraw polarno – odkrywczych, pierwszym miejskim oświetleniem ulic energią elektryczną, jakimiś katedrami, lub serią plag portowych (trawiące pożary, zalewające sztormy, hitlerowskie najazdy, wybuchy zbiorników gazu itd.), zaliczam do cumowisk z grupy „wystarczy raz”. Wszystkie one są już typowymi małymi miastami europejskim, próbującymi zwabić w dowolny sposób i złupić chętnych na to turystów. Dla mnie są jedynie dogodnymi (jedynymi) miejscami wymian załóg i źródłem zaopatrzenia w gaz do butli. O prowiant, wodę, naftę do lampy i olej napędowy łatwiej jest w porcikach rybackich i osadach*.

W Trollfjorden, z Administratorem przy manewrach – foto. Kjersti Apenes z pokładu s/y Lyst

Moja subiektywna klasyfikacja portów, przystani, cumowisk oraz miejsc postojowych (w kolejności zawinięcia do nich):

Mój komfort postoju w portach norweskich opisuję narastająco - minimum to: osłonięty pływający pomost, dostęp do prądu, ujęcie wody wraz z wężem, toaleta, możliwość pozostawienia śmieci, komfort zaczyna się od: ciepła woda, prysznic, suszarka, pralka, pomieszczenie klubowe, sauna, sensownie blisko sklep, możliwość tankowania paliwa bez podatku (avgiftfri).

ws z Risvaer

* Wspomnę tu o zasadach nabywania oleju napędowego w Norwegii. W małych portach, przy kejach, są dystrybutory oleju napędowego bezpodatkowego (avgiftfri), z których można tankować bez obaw o bezprawne postępowanie. Są one dla rybaków. Najczęściej, aby z nich skorzystać, trzeba telefonicznie wezwać obsługę ze stosowną kartą bankową i rozliczyć się gotówką. Czasami przyjmują karty „ucywilizowane”. Różnica w cenie jest znaczna. Na zwykłej stacji paliwowej cena oleju napędowego wynosi 12-13NKr, natomiast z avgiftfri to 8-9NKr, raz nawet 7,89NKr.