Przedstawione serwisy charakteryzują się różną „czułością”, różnymi zasięgami, różną szybkością działania, różną grafiką i różnymi dodatkami marketingowymi. Najchętniej chciałoby się wybrać coś z każdego i stworzyć jeden satysfakcjonujący…
Marine Traffic, grecki produkt z Uniwersytetu Egejskiego, o zasięgu
globalnym, z wersją polskojęzyczną, w mojej ocenie z najlepszą grafiką i
znośnym interfejsem. Wadą tego serwisu są wolne serwery, często błędne
przełączanie się na grekę podczas pracy i mimo wszystko mała baza
jednostek. Mimo wad, jest moim subiektywnym liderem. Serwis posiada bardzo
przydatną funkcję pomiaru odległości i określania kierunku od dowolnego
obiektu, do wybranego punktu oraz pomiar odległości i czasu ETA dla
zaplanowanej drogi.
Poniżej skany przedstawiają pierwsze zarejestrowane sygnały z FRI na podejściu do Koge (prędkość 3w, kurs 325°, czas 25.05.2010 h1215 UTC).
![](/media/img/serwisy-ais/1.jpg)
![](/media/img/serwisy-ais/2.jpg)
Serwis kanadyjskiej firmy
,
o charakterze globalnym, ma grafikę z plotera
– trójkąciki i kopertki zobrazowujące jednostki pływające. Jest serwisem w
miarę szybko i sprawnie działającym. Często odwzorowuje zmianę pozycji
płynącej jednostki – częściej od serwisu greckiego. Wykorzystuje bazy
danych o jednostkach z innych serwisów - MarineTraffic, Vesseltracker.com i
Shipspotting.com. Wybrzeże norweskie obejmuje jedynie fragmentarycznie.
Poniżej pozycja FRI podczas żeglugi nad tunelem Kopenhaga–Malmo i podczas cumowania, po wielu latach, w Helsingor - ponownie w pierwszym porcie macierzystym.
![](/media/img/serwisy-ais/3.png)
![](/media/img/serwisy-ais/Helsi.jpg)
![](/media/img/serwisy-ais/6.jpg)
Norweski portal 2.Sandnes Sjo prowadzi serwis AIS o charakterze lokalnym,
obejmujący obszar od Skagerraku, wokół całej Norwegii, do granicy z Rosją.
Serwis działa on-line, korzysta z oficjalnej bazy jednostek. Działa wolno,
topornie i lubi się zawieszać. Nie posiada własnych galerii zdjęciowych.
Jest mniej „czuły” od wyżej omówionych. Ma fajną grafikę – też w postaci
mapy morskiej. Ale irytujące są baloniki symbolizujące dziarsko płynące
stateczki i okręciki.
Poniżej legenda do baloników i moment pierwszego „zaoczenia” FRI przez ten serwis.
![](/media/img/serwisy-ais/AISnorwe.png)
![](/media/img/serwisy-ais/AISnorw.png)
kolejny grecki serwis globalny, też posiadający wersję polskojęzyczną, ma
najciekawszą grafikę i swoje bajery. Wymaga jeszcze dopracowania i
wyeliminowania błędów np. kurs = 511°
![](/media/img/serwisy-ais/AISgre.png)
to niemiecki serwis mający aspiracje globalnego. Całkowicie jest
zdyskwalifikowany brakiem działania on-line w wersji ogólnodostępnej –
bezpłatnej, pokazuje z dwugodzinnym opóźnieniem. Ma kiepską grafikę i słaby
interfejs. Stosuje na mapie symbole jednostek typu …toaletowego. W wersji
ogólnodostępnej ma cechy amatorskiego serwisu, skoncentrowanego na albumach
zdjęć oraz filmikach video. Posiada natomiast sympatyczny „bayer” (z
niemiecka) – możliwość wysyłania zdjęć statków, jako kartkę pocztową, z
ciekawą w mojej ocenie grafiką.
Poniżej pozycja FRI na podejściu do Helsingor - pierwszego macierzystego portu.
![](/media/img/serwisy-ais/4.png)
![](/media/img/serwisy-ais/5.png)
Lotnicze serwisy AIS: rewelacyjnie szybki
http://casper.frontier.nl/ i powolny