Ciąg dalszy fatum - Costa Concordia

18 lutego 2010r zatonęła kanadyjska SV Concordia. Bez ofiar.

14 stycznia 2012r zatonęła włoska Costa Concordia z ofiarami.

Costa Concordia: długość 290m, szerokość 35,5m, prędkość eksploatacyjna 19,5w, maksymalna 23w, do 3780 pasażerów na 13-tu pokładach pasażerskich.

Mimo tylu przeciwności losu (podobno?), jak nie rozbita butelka podczas chrztu, wyjście z portu Civitavecchia w piątek i to 13-tego, alkohol popijany przez kapitana i piękna młoda kobieta wsparta na kapitańskim ramieniu tuż przed wypadkiem, chęć zaimponowania szefowi restauracji (darmowe drinki?) pochodzącemu z mijanej wyspy Giglio, jej mieszkańcom wraz z burmistrzem oraz pasażerom, no i tej pasażerce na ramieniu… to jednak, by utopić supernowoczesny wycieczkowiec na Morzu Śródziemnym przy „jeziorowej” pogodzie trzeba jeszcze … talentu!

Kapitana Francesco Schettino nie rozgrzeszam, każdy ma prawo do ponoszenia konsekwencji swej pychy. To też jest błąd ludzki.
„Vada a bordo, Cazzo!". Swobodne tłumaczenie na polski: „Wracaj na statek, do k... nędzy!". „Risalga a bordo, cazzo!" - „Wracaj na pokład, do diaska!"

Gdzie jednak był oficer wachtowy, co w przyszłości miał dowodzić jeszcze większymi i nowocześniejszymi „pasażerami”? On pychy chyba nie miał?



Pierwsze 3 zdjęcia: Fot. STRINGER/ITALY REUTERS, kolejne 3 zdjęcia: Fot. Gregorio Borgia AP, wszystkie na gazeta.pl

Na podstawie powyższych zdjęć można ustalić: statek leży prawą burtą na przybrzeżnych skałach wyspy Giglio, natomiast olbrzymia dziura w kadłubie – rozprucie, jest w oble dna na lewej burcie i zaczyna się znacznie za połową długości linii wodnej, w ~2/3 długości od dziobu. W końcowej części wyrwy zaklinowany jest olbrzymi fragment skały. Czyżby statek zahaczył o rafę w trakcie swojej gwałtownej cyrkulacji w prawo? Dlaczego przechylił się na przeciwną burtę? Schemat przepłyniętej „ostatniej mili” jest poniżej (źródło Wikipedia).

Flota armatora Costa Crociere w najnowszej serii jednostek składała się z Costa Concordia, jako pierwsza zbudowana w 2006, Costa Serena (`07), Costa Pacifica (`09) – na zdjęciu poniżej, Costa Favolosa (`11). Ostatni, Costa Fascinosa, ma być przekazany do eksploatacji w 2012.

Costa Pacifica spotkaliśmy 21 czerwca 2011 w Hammerfest.

ws