"Półwysep" Mageroya

Geograficznie Mageroya jest wyspą, ale utraciła charakter wyspy w momencie połączenia jej ze stałym lądem potężnym tunelem pod Mageroysundet, o długości 6870 m i o głębokości 212 m poniżej poziomu morza. Ten tunel to inwestycja dla turystów podążających samochodami na Nordkapp. Innego sensu ta inwestycja nie miała, gdyż na Mageroya przede wszystkim zamieszkują renifery. Tysiące. Opływając Mageroya trzykrotnie trawersowaliśmy przylądek Knivskjellodden - najdalszy na N punkt kontynentalnej Europy i towarzyszący mu Nordkapp - marketingowy przylądek. Było to 19 i 20 IX 2010 (jedyny raz płynąc w kierunku E-W) oraz 25 V 2011. Więcej o tym jest w Przylądek Knivskjellodden - najdalej na N wysunięty przylądek kontynentalnej Europy oraz w Spotkania i rozstania w Skarsvag.

Na Mageroya odwiedziliśmy Gjesvaer i Skarsvag, oba porty dwukrotnie – jesienią `10 i wiosną `11, oraz Honningsvag wiosną `11 w drodze powrotnej z Vardo. Każdy z tych portów zasługuje na odwiedziny. W każdym jest piętno Norkapp, czyli turystyczne nastawienie. Do Honningsvag w sezonie, od początku czerwca codziennie, poza statkami Hurtigruten, zawijają statki wycieczkowe, z których setki turystów przesiadają się do autobusów i jadą na Przylądek. Tędy też wiedzie droga dla zmotoryzowanych wędrowców. Gjesvaer i Skarsvag, leżące blisko Nordkapp ale nie na głównym szlaku, żyją ze zmotoryzowanych turystów, umożliwiając im postój na uboczu głównej drogi. Są tu pola kempingowe i domki do wynajęcia. Zimą, gdy turyści „odlatują do ciepłych krajów”, rybołówstwo staje się wiodącą dziedziną życia w tych najbardziej na północ wysuniętych wioskach. Może będzie nam dane poznać zimowe życie na „wyspie” Mageroya? Wszak to tylko kolejne 170 Mm dalej na Północ od lokalizacji Risvaer, a kabotażowce Hurtigruten zapewniają komunikację podczas zimy. :-)

4 lipca 2011r., z kolejną załogą, czwarty raz, FRI trawersowała północne przylądki Mageroya.

ws