Przedstawione serwisy charakteryzują się różną „czułością”, różnymi zasięgami, różną szybkością działania, różną grafiką i różnymi dodatkami marketingowymi. Najchętniej chciałoby się wybrać coś z każdego i stworzyć jeden satysfakcjonujący…
Marine Traffic, grecki produkt z Uniwersytetu Egejskiego, o zasięgu globalnym, z wersją polskojęzyczną, w mojej ocenie z najlepszą grafiką i znośnym interfejsem. Wadą tego serwisu są wolne serwery, często błędne przełączanie się na grekę podczas pracy i mimo wszystko mała baza jednostek. Mimo wad, jest moim subiektywnym liderem. Serwis posiada bardzo przydatną funkcję pomiaru odległości i określania kierunku od dowolnego obiektu, do wybranego punktu oraz pomiar odległości i czasu ETA dla zaplanowanej drogi.
Poniżej skany przedstawiają pierwsze zarejestrowane sygnały z FRI na podejściu do Koge (prędkość 3w, kurs 325°, czas 25.05.2010 h1215 UTC).
Serwis kanadyjskiej firmy , o charakterze globalnym, ma grafikę z plotera – trójkąciki i kopertki zobrazowujące jednostki pływające. Jest serwisem w miarę szybko i sprawnie działającym. Często odwzorowuje zmianę pozycji płynącej jednostki – częściej od serwisu greckiego. Wykorzystuje bazy danych o jednostkach z innych serwisów - MarineTraffic, Vesseltracker.com i Shipspotting.com. Wybrzeże norweskie obejmuje jedynie fragmentarycznie.
Poniżej pozycja FRI podczas żeglugi nad tunelem Kopenhaga–Malmo i podczas cumowania, po wielu latach, w Helsingor - ponownie w pierwszym porcie macierzystym.
Norweski portal 2.Sandnes Sjo prowadzi serwis AIS o charakterze lokalnym, obejmujący obszar od Skagerraku, wokół całej Norwegii, do granicy z Rosją. Serwis działa on-line, korzysta z oficjalnej bazy jednostek. Działa wolno, topornie i lubi się zawieszać. Nie posiada własnych galerii zdjęciowych. Jest mniej „czuły” od wyżej omówionych. Ma fajną grafikę – też w postaci mapy morskiej. Ale irytujące są baloniki symbolizujące dziarsko płynące stateczki i okręciki.
Poniżej legenda do baloników i moment pierwszego „zaoczenia” FRI przez ten serwis.
kolejny grecki serwis globalny, też posiadający wersję polskojęzyczną, ma najciekawszą grafikę i swoje bajery. Wymaga jeszcze dopracowania i wyeliminowania błędów np. kurs = 511°
to niemiecki serwis mający aspiracje globalnego. Całkowicie jest zdyskwalifikowany brakiem działania on-line w wersji ogólnodostępnej – bezpłatnej, pokazuje z dwugodzinnym opóźnieniem. Ma kiepską grafikę i słaby interfejs. Stosuje na mapie symbole jednostek typu …toaletowego. W wersji ogólnodostępnej ma cechy amatorskiego serwisu, skoncentrowanego na albumach zdjęć oraz filmikach video. Posiada natomiast sympatyczny „bayer” (z niemiecka) – możliwość wysyłania zdjęć statków, jako kartkę pocztową, z ciekawą w mojej ocenie grafiką.
Poniżej pozycja FRI na podejściu do Helsingor - pierwszego macierzystego portu.
Lotnicze serwisy AIS: rewelacyjnie szybki http://casper.frontier.nl/ i powolny