Opracował Wacek Sałaban
Noszenie bandery, czyli morskiej flagi państwowej, na wodach terytorialnych jest prawnym obowiązkiem, natomiast na wodach otwartych – międzynarodowych, jest dobrowolnym zwyczajem. Tradycja i współczesne obyczaje określają następujące zasady etykiety flagowej dla jachtu typu kecz:
- Kecz w drodze pod żaglami, nosi banderę na topie bezanmasztu i to niezależnie czy wspomaga się silnikiem.
- Każdy jacht płynący wyłącznie na silniku, stojący na kotwicy lub cumujący w porcie, nosi banderę na flagsztoku zamocowanym na rufie.
- Bandery nie wystawia się podczas postoju jachtu w porcie bez zaokrętowanej załogi.
- Podczas postoju w porcie i w trakcie żeglugi na pełnym morzu banderę opuszcza się o zachodzie, a stawia się o h0800 czasu okrętowego. Natomiast podczas żeglugi na wodach wewnętrznych i terytorialnych, banderę nosi się niezależnie od pory dnia.
- Pod prawym salingiem grotmasztu wywiesza się banderę odwiedzanego kraju na jego wodach terytorialnych (jest to wymóg prawny) lub banderę odwiedzonego państwa, podczas powrotu na wodach polskich, w drodze do macierzystego portu (zwyczaj – tradycja).
- Przepisy lokalne (miejscowe) mogą obligować do wywieszania różnych flag pod salingiem np. „oczekuję/mam pilota na pokładzie”, „oczekuję odprawy celnej”, „statek/jacht jest zdrowy”, „w trakcie kwarantanny” itd. Przepisy miejscowe zawsze stanowią przed przepisami ogólnymi, tradycją lub zwyczajem morskim.
- Proporzec armatorski, klubowy lub osobisty może być noszony na topie grotmasztu przez cały sezon żeglarski.
- Proporzec można tez wywieszać pod prawym salingiem grotmasztu – lub pod lewym, gdy prawy jest zajęty.
- Nie należy pod salingami wywieszać więcej niż po jednym elemencie – jedyny wyjątek od tej zasady to powrót po odwiedzeniu kilku państw, w drodze do macierzystego portu (na wodach polskich). W tym przypadku bandery odwiedzonych krajów wywiesza się pod prawym salingiem w kolejności; od dołu pierwszy odwiedzony kraj.
- Flagę / flagi reklamowo – sponsorskie wywiesza się na przednim sztagu.
§. Międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu (MPZZM), inne ich tradycyjne i alternatywne określenie to; Międzynarodowe prawo drogi morskiej (MPDM). Wymienione przepisy stanowią:
Prawidło 25.
Statki żaglowe w drodze i statki wiosłowe.
Pkt. e.
Jeżeli statek idący pod żaglami jest również napędzany przez maszynę, powinien pokazywać z przodu, w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczny, znak w kształcie stożka skierowanego wierzchołkiem w dół.
Prawidło 30.
Statki zakotwiczone i statki na mieliźnie.
Pkt. a. i.
Statek stojący na kotwicy powinien pokazywać w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczne (...) białe światło widoczne dookoła widnokręgu albo kulę – w przedniej części statku (...)
Bornholm, określany Zieloną Wyspą, posiada nieoficjalną flagę, podkreślającą odrębność terytorialną, która jest dumnie wywieszana przez Bornholmczyków. W Danii są kultywowane (tolerowane) zamorskie tradycje z okresu kolonialnego. Do dziś Dania ma swoje „posiadłości zamorskie” – Grenlandię i Wyspy Owcze wchodzące w skład Królestwa Danii w ramach tzw. Rigsfællesskabet, jako terytoria autonomiczne ale i zależne.
Wszystkie kraje, narody i regiony Skandynawii tworzą swoje flagi na wzór Krzyża skandynawskiego. Więcej na ten temat jest w internecie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Krzy%C5%BC_skandynawski, Nawet dla Grenlandii, mimo sporej odległości od Europy i Skandynawii, wybrany i ustalony został w 1985r, wzór flagi nawiązującej do krzyża skandynawskiego.
Nam Polakom, flaga Grenlandii bardziej kojarzy się z połączeniem naszych barw z flagą... Japonii :)