W drodze na prom do Sassnitz, w Ronne, „bladym świtem”, zauważyliśmy obiekt wyjątkowy, zasługujący na dołączenie do grona „perełek” spotkanych na żeglarskich szlakach – Dannebrog – motorowy Jacht Jej Królewskiej Mości, Królowej Danii.
Jacht, zbudowany na zlecenie Królowej Aleksandry, zwodowano 26 maja 1932 roku. Zbudowany przez stocznię Naval Dockyard w Kopenhadze, jest repliką poprzedniego, parowo-wiosłowego jachtu Dannebrog z 1879 roku. Stalowy kadłub (z grubych, nitowanych do stalowej konstrukcji blach) ma piękne, smukłe linie, wydłużony dziób w stylu dawnych szybkich clipperów i zaokrągloną rufę - a mnie, gdzieś w głębi serca, kiełkuje żal, że nad kadłubem nie wznoszą się wysokie i smukłe maszty.
Jacht pełni podwójną rolę: służy jako siedziba oficjalna i prywatna rezydencja Jej Wysokości Królowej, Księcia oraz członków Rodziny Królewskiej w czasie oficjalnych wizyt zamorskich i letnich rejsów po wodach duńskich – to rola pierwszoplanowa w czasie pokoju. W czasie zagrożenia i wojny jacht ma za zadanie uczestniczyć także w morskich akcjach ratunkowych i inwigilacji oraz pełnić funkcję statku szpitalnego.
Funkcjonalnie statek można podzielić na dwie części: przed i za kominem. „Przed kominem”- to część logistyczna i techniczna - jest to miejsce dla zakwaterowania załogi, zaopatrzenia i silnika, „za kominem” znajduje się część reprezentacyjna - mieszkanie królewskie, przewidziane do przekształcenia w szpital dla poszkodowanych, kiedy statek pełni funkcję ratowniczą. Podczas wizyt w duńskich i obcych portach jacht wykorzystywany jest do organizacji przyjęć. W czasie wizyt Jej Królewskiej Mości oraz Księcia pomieszczenia królewskie stanowią gabinety, salon, jadalnie, sypialnia i salonik – recepcja. Królowa i Książę osobiście uczestniczyli w wyposażeniu (urządzeniu) pomieszczeń statku, poza umeblowaniem i zastawą stołową – te są oryginalne i niezmienne – pochodzą z 1878 roku, z poprzedniego „Dannebroga”. Jacht królewski pozostaje pod rozkazami (zarządem) szefa Morskiego Gospodarstwa Domowego Jej Królewskiej Wysokości, które jest członkiem Królewskiego Gospodarstwa domowego.
Załoga składa się z 9 oficerów, 7 podoficerów i 36 najlepszych marynarzy, wybranych z floty. Jak widać na zdjęciu, uroda załogi także odgrywa tutaj rolę. Oprócz 52 członków załogi jacht zabiera 14 pasażerów. Oficerowie są mustrowani na okres 2 do 4 lat, podczas gdy marynarze na 1 lato (sezon letni).
Od dnia podniesienia bandery w 1932 roku jacht przepłynął ponad 300 000 mil i odwiedził większość portów Danii, Grenlandii i wysp Faroe. Odwiedził także porty europejskie, szczególnie we Francji i odbywa rejsy po Morzu Śródziemnym i Karaibskim. Część rejsów odbył wspólnie z jachtem „Norge” – Królewskim Jachtem Króla Norwegii.
W latach 1980-81 odbył się remont generalny, w celu zapewnienia jednostce długiej żywotności. Jednym z ważniejszych udoskonaleń była wymiana głównych silników.
Jacht posiada oficjalny numer proporca NATO: A 540
Dane techniczne:
- Długość: 78,43 m
- Szerokość: 10,4 m
- Zanurzenie: 3,62 m,
- Wysokość masztów: 23,00 m, całkowita wysokość z masztami – 32,0 m
- Wyporność: 1238 t
- Szybkość: marszowa -13,5 węzła, max. – 15 węzłów
- Przy prędkości marszowej zasięg autonomicznego pływania wynosi 3860 Mm.
Jacht otrzymał nazwę od sztandaru duńskiego Dannebrog: Dan – z fryzyjskiego „czerwony”, brog z dolnoniemieckiego „tkanina”.
Ela Sałaban