Wracam do tematu MPZZM po odświeżającej lekturze przypisów międzynarodowego prawa drogi morskiej. Częstym i typowym zadaniem sprawdzającym stopień poznania i opanowania MPZZM jest problem: widać jedno białe światło – co to za statek i jak jest widoczny?
Odpowiedzi:
- statek wiosłowy – widziany z każdej strony,
- statek żaglowy do 7m dł. w drodze – widziany z każdej strony,
- statek mechaniczny do 7m dł. i do 7w prędkości, w drodze – widziany z każdej strony,
- statek na kotwicy do 50m dł. – widziany z każdej strony,
- statek na mieliźnie o długości poniżej 12m – widziany z każdej strony,
- statek żaglowy powyżej 7m dł. w drodze – widoczny od rufy,
- statek mechaniczny powyżej 7m dł. w drodze – widoczny od rufy,
- statek mechaniczny holujący – zestaw pchany lub holujący przy burcie, jednostki nie zespolone, w drodze – widoczny od rufy.
Komentarz do tego zestawienia odpowiedzi.
W założeniu nie występują sytuacje; braku innego światła, jego awarii lub przesłonięcia. To jedno światło jest cały czas widoczne w dłuższej – kilkuminutowej obserwacji. Jest światłem stałym i na... statku. :-)
Wymienione cząstkowe odpowiedzi są rozgraniczane z uwagi na różność kwalifikacji w relacjach prawa drogi i np. wodnosamolot pomijam, gdyż w myśl przepisów jest statkiem mechanicznym. Podobnie jest z zestawem pchanym zespolonym lub statkiem żaglowym płynącym na silniku i ewentualnie dodatkowo na żaglach – wszystko to są statki mechaniczne z dalszymi tego konsekwencjami.
Pamiętam egzaminy sprzed lat, w których, w przypadku braku stwierdzenia „w drodze”, w którejś z cząstkowych odpowiedzi lub braku innego detalu, cała odpowiedź była nie zaliczana. 0 punktów, zamiast 1 punkt. Pytań z MPZZM bywało 25, punktowanych po 1 pkt. Minimum punktów na zdanie pisemnego testu wynosiło 21. :-)
Sposób na użytkowe zapamiętanie (nie egzaminacyjne) - jedno białe światło to:
- widoczne od rufy statki - mechaniczny lub żaglowy, dwa zasadnicze rodzaje statków nie uprzywilejowanych (nie licząc ich wzajemnych relacji) oraz jedyny ciut skomplikowany przypadek: zestaw pchany lub holowany przy burcie przez statek mechaniczny, luźno połączony – nie sprzężony (razem 3 przypadki),
- statek na kotwicy, mały i średni (< 50m),
- wszelki pływający „drobiazg”, w konsekwencji, bez możliwości określania kierunku jego płynięcia, także stojący na mieliźnie (razem 4 przypadki).
Podsumowując:
JEDNO BIAŁE ogólnie nie sugeruje znacznego niebezpieczeństwa, ale z uwagi na swoją wieloznaczność wymaga obserwacji i pilnego rozstrzygnięcia: czy przemieszcza się i jak szybko (?) oraz na jakim jest akwenie z uwagi na głębokość. Istotna też do analizy jest jego historia zachowania od momentu zaoczenia.
Dalej nie ma o czym pisać. :-)
Wacław Sałaban, maj 2015r.
PS: Wystąpił trzeci wymiar i zapomnieli o Prawidle 14.