Po pewnym okresie jakby „ciszy” ale nie stagnacji, gdyż trwały prace projektowe, historyczno-poszukiwawcze i organizacyjne, na początku 2009 nastąpiła intensyfikacja wielu działań na rzecz budowy SVANEN. Duńskie Ministerstwo Kultury uznało budowę barku za ważną i wartościową ideę, a SVANEN stanie się elementem dziedzictwa kulturowego. Została zaktualizowana strona www.barken.dk o nowe zasoby i zmieniono jej szatę graficzną. Trwa też remont główki suchego doku w Nexo. A przede wszystkim, na placu sąsiadującym z dokiem pracuje trak - trwa przecieranie pni i kłód drewna na materiał do budowy kadłuba. Kilka zdjęć to dokumentujących jest w albumie „Powstaje SVANEN”.
Maj 2009
Powoli ale konsekwentnie postępuje budowa SVANEN. Trwa przecieranie drewna na kadłub - we wrześniu mieliśmy możliwość obserwacji pracującego traka. Rozpoczęto też prace przy wytwarzaniu dębowych wręg.
Stowarzyszeniu udało się też pozyskać budynek – magazyn, zlokalizowany naprzeciw starego doku, pierwszy obiekt tuż przy wejściu do basenu handlowego w porcie Nekso.
W ramach propagowania idei odbudowy SVANEN, zaplanowano w sezonie 2010 rejsy wokół Bornholmu, na szkunerze Freia.
Ta ilustracja SVANEN była umieszczona na pierwszej stronie kalendarza Hempla w 1962 roku. Obraz wykonał malarz niemieckiej marynarki wojennej Adolf Bock. Stowarzyszenie Svanens Venner poszukuje tego starego kalendarza. Planuje wydać plakat z tym obrazem.
Model barku Svanen powstał z okazji jubileuszu 150-ciu lat
Model czarnego Svanen odnaleziony w muzeum
Svanen w malarstwie
Svanen w grafice
Svanen w ujęciu folderowym
Svanen w rysunku technicznym
Listopad 2009 - marzec 2010
ws
Na przełomie kwietnia i maja, mieliśmy możliwość odwiedzić halę w której budowany jest SVANEN i zobaczyć jak powstają stewy. Stewa dziobowa wraz z miejscem na galion, którym będzie postać łabędzia i stewa rufowa z wydrążeniem na trzon steru. W albumie zdjęć Powstaje SVANEN zamieszczonych jest kilka nowych ujęć z tych oględzin.
Wewnątrz hali, pod sufitem, podwieszony jest jeden z serii siedmiu bączków zbudowanych przez Palle H. Nasz „Frikuś” jest z tej serii. Inną ciekawostką jest, zaparkowana na przyczepie przed wejściem do hali, łódź ratownictwa brzegowego RB93 ze Snogebaek. Pięknie odrestaurowana „perełka”.
W porcie rybackim, w basenie stoczniowym, stała wyslipowana Freia która, jak już wcześniej pisałem, w sezonie 2010 będzie pływać po portach Bornholmu w rejsach komercyjnych, propagując ideę budowy SVANEN.
Maj 2010
ws